کد مطلب:41952
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:24
در عصر جاهليت عبادت بت پرستان چگونه بود؟
عبادت آنها بسيار عجيب بود، قرآن در برابر مشركاني كه ادعا ميكردند اگر محمد (ص) عباداتي آورده ما خود پيش از اين عباداتي داشتيم و در كنار خانه كعبه نماز ميخوانديم، ميگويد «وَما كانَ صَلاتَهُمْ عِنْدَ الْبَيْتِ اِلّا مُكائً وَتَصْدِيَةٌ» انفال/35 [نماز آنها (كه مدعي هستند ما هم نماز داشتيم) نزد خانه خدا چيزي جز سوت كشيدن و كف زدن نبود]
آري آنها نعره زدنهاي احمقانه و كف زدنهاي ابلهانه خود را نماز ميناميدند.
«مكاء» در اصل به معني صداي پرندگان است، و تشبيه صداي اعراب جاهلي در اطراف خانه خدا به صداي پرندگان، شايد از اين جهت است كه گفتار آنها مفهومي نداشت، و مانند صداي پرندگان بيمحتوا بود، و يا اينكه تمام سعيشان در آواز خواني بود.
«تَصْدِيَة» به معني كف زدن يا به معني صدايي است كه به هنگام كف زدن بر ميخيزد، از اين رو به انعكاس صوت در كوه «صدي» ميگويند.
تازه مطلب به همين جا ختم نميشد، بلكه گروهي از اعراب به صورت لخت مادرزاد، اطراف خانه خدا طواف ميكردند، و اين همان چيزي بود كه به هنگام نزول آيات اوّل سوره برائت و مأموريت علي (ع) براي ابلاغ آن در ماه حج، ضمن مسائل ديگر به آن اشاره شد، فرمود «لايَطُوفَنَّ بِالْبَيْتِ عُرْيانٌ وَلا يَحُجَّنَّ الْبَيْتَ مُشْرِكٌ...» (مجمع البيان 5/3 ذيل ايات اول سورة توبه) [بعد از اين هيچ برهنهاي نبايد براي طواف خانه خدا بيايد و هيچ بتپرستي، حق شركت در مراسم حج ندارد].
ميگويند انگيزه اين عمل (طواف به حالت عريان) اين بود كه گروهي از عرب كه خود را «حُمس» ميناميدند، معتقد بودند كه بايد در لباسهاي مخصوصي طواف انجام گيرد، و اگر كسي چنان لباسي نداشت، و از لباسهاي ديگر استفاده ميكرد، بايد پس از پايان طواف، آن لباسها را حتماً به دور افكند، نه خودش از آن استفاده كند و نه ديگران، و به همين دليل، اين جامهها را «لَقاء» به معني لباسهاي دورافكندني ميناميدند. و با توجه به اينكه بسياري از آنها فقير بودند و لباسشان منحصر به فرد بود ناچار بودند برهنه طواف كنند تا لباسهاي خود را از دست ندهند!.
گاه اين خرافه مورد استفاده هوسبازان قرار ميگرفت كه زنان و مردان جوان پيكر عريان خود را، به اين بهانه نشان ميدادند. (اسلام و عقايد و آراء بشري، 288)
در سيره ابن هشام آمده است كه مردان بطور كامل برهنه ميشدند، اما زنان تمام لباسهاي خود را جز يك پيراهن چاكدار كه بدن آنها را نمايان ميكرد از تن بيرون ميآورند، و سپس به طواف مشغول ميشدند.
پيام قرآن ج 8
حضرت آيت الله مكارم شيرازي و ساير همكاران
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.